0

آموزش اندیکاتور CCI

Commodity Channel Index  : CCI

اندیکاتور/اوسیلاتور CCI

  • این اندیکاتور برای اولین بار توسط دونالد لمبرت به وجود آمده است و در واقع جزء اسیلاتورها به حساب می آید و دریک  بازه نوسان دارد و معمولا بازه آن بین – ۲۰۰ تا + ۲۰۰ است که بر اساس نیاز تحلیلگر این اعداد را میتواند تغییر دهد)
  • همچنین میتواند قدرت شتاب نوسان ،در یک روند سهم را به خوبی نمایان می کند.

 

برای محاسبه این اندیکاتور از موارد زیر استفاده می شود:

۱. قیمت دارایی ( PRICE )

۲. میانگین متحرک دارایی (MA)

۳. انحراف معیار (D)

میتوان از فرمول زیر جهت محاسبه دقیق CCI استفاده کرد

 

  • آموزش اندیکاتور CCI

 

 

مزیت های اندیکاتور CCI

۱ .به سرمایه گذار کمک می کند تا نقاط اشباع خرید و اشباع فروش را در روند سهم به خوبی شناسایی کند.

۲ .تغییرات مسیر حرکت قیمت دارایی را بررسی می کند.

۳.  CCI زمانی که بازار گاوی (صعودی) هست مثبت است ، و هنگامی که بازارخرسی(نزولی ) است ، منفی است به جز در مواردی که در روند سهم واگرایی وجود دارد.

تنظیمات پیش فرض

تنظیمات استاندارد این اندیکاتور عموما ۱۴ روزه می باشد ( یعنی قیمت در ۱۴ روز آخر  معاملاتی را اندازه گیری نموده اند. ) . حال دو حالت پیش رو داریم :

۱٫ اگر از ۱۴ روز کمتر اتنخاب کنیم ،  شاهد نوسانات بیشتری خواهیم بود و امکان اینکه این شرایط طولانی مدت حکم فرما نباشد وجود دارد.

۲٫ اگر از ۱۴ روز بیشتر انتخاب کنیم ، امکان اینکه روند در آن موقعیت برای طولانی مدت بماند وجود دارد و دلیل آن هم این است که چون بازه زمانی طولاتی تر شده ، نوسانات در روند کمتر خواهد بود .

نتیجه گیری جهت استفاده از اندیکاتور CCI

مهمترین نکته ای که در به کارگیری از تمامی اندیکاتورها از جمله CCI  باید در نظر بگیریم این است که ، اندیکاتورها به تنهایی نباید ملاک خرید ما باشند ، بلکه می تواند به عنوان یک ابزار حمایتی در جهت شناسایی سیگنال خرید و فروش به ما کمک کند. این اندیکاتور هم به عنوان اندیکاتور اسیلاتوری شناخته شده است که از این منظر که نقاط اشباع خرید و نقاط اشباع فروش را به خوبی برای ما نمایان میسازد.

از مزیت های اصلی  دیگر این اندیکاتور این است که حرکت و جهت روند را شناسایی می کند و نقطه ورود و خروج درست را برای ما در سهم تعیین می کند .

کاربرد دیگر آن استفاده به موقع از واگرایی ها و نشان دهنده انها خواهد بود

 یادداشت پروانه : دوستای خوبم یادمون باشه درسته که منطقه های اشباع خرید و فروش همیشه به ما میتونن آلارم  ورود و خروج رو بدن ولی مهمتر از اون اینه که بدونید بیشترین رشد ها و بیشترین ریزش ها همیشه در مناطق اشباع رخ میده جایی که اندیکاتورها و اوسیلاتورها برای تشخیص اون مشکل خواهند داشت یعنی اگر دیدید اشباعی رخ داده با قطعیت نگید باید خارج و یا وارد شد یکم صبر کنید ببینید روند به کدوم سمت میچرخه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *